APK KOSTEN

Een APK keuring is een (Algemene Periodieke Keuring) die

bedoeld is om auto’s veilig en degelijk te houden. Ook speelt tegenwoordig het

milieu een grote rol bij een APK keuring.

Wat kost een gemiddelde APK keuring?

De kosten van een APK keuring verschilt per garage. Ook kan de prijs voor een benzineauto of dieselauto afwijken. Een dieselauto keuren valt vaker wat duurder uit vanwege de roetmeting. Combineer je een APK met een onderhoudsbeurt dan kun je voordeliger uitkomen. 

Een gemiddelde APK keuring kost 25,- Euro. Hier verdient de garage niet heel veel aan, maar mocht er wel een reparatie benodigd zijn dan kan de garage hier wel aan verdienen.

De roetmeting vind tegenwoordig alleen nog maar plaats bij diesels ouder dan 2006. Vanaf 2006 wordt de computer (EOBD) uitgelezen. Dit scheelt weer rond de 25 euro aan extra kosten.

Welke kosten heb je bij een APK keuring?

Bij een APK keuring heb je vaak vaste kosten. De kosten zijn opgebouwd uit arbeidsloon en afmeldkosten. Een APK keuring kan 90 minuten in beslag nemen afhankelijk wat men aantreft en extra moet onderzoeken.

De garage hanteert vaak een vaste prijs. Auto’s die niets mankeren zijn sneller nagekeken dan auto’s die veel mankeren. Alle punten worden genoteerd.

Ook moet de garage de keuring afmelden bij de RDW. Dit doet de garage indien de auto is goedgekeurd. De kosten van het afmelden bedragen 4,50 Euro. Deze kosten worden bijna altijd in de totaalprijs van de APK keuring meegenomen.

Wat Kost een herkeuring?

Een herkeuring kost bij sommige garages wel geld en bij sommige niet. Het ligt dus aan de garage zelf. Als een garage de problemen kan verhelpen waarvoor de auto is afgekeurd dan heb je grote kans dat de kosten voor het herkeuren niet in rekening wordt gebracht.

Laat jij je auto ergens anders repareren en komt dan terug voor een herkeuring dan zou het aannemelijker zijn dat herkeuringskosten wel in rekening gebracht worden. Daarnaast moet een herkeuring binnen 14 dagen plaatsvinden.

Algemene zaken die gecontroleerd worden tijdens APK keuring:

De claxon

De claxon moet op een vaste toonhoogte werken. Een goedwerkende claxon is van belang tijdens een gevaarlijke verkeerssituaties

Snelheidsmeter

Een werkende snelheidsmeter moet de snelheid aangeven zodat men niet te hard een bocht in rijdt.

Dashboard verlichten

Deze moet werken zodat in het donker de snelheid af te lezen is.

Controlelampjes

Controlelampjes moeten werken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de mistlamp. Deze kan hinder veroorzaken bij normale omstandigheden.

Stoelen

Stoelen dienen vast te zitten en verstelbaar te zijn. Men moet goed kunnen zitten in de stoel zonder dat deze afleidt. Een loszittende stoel kan gevaar opleveren tijdens bijvoorbeeld het remmen.

Tankdop

De tankdop moet afsluitbaar kunnen zijn. Brandstof is brandbaar en moet goed afgesloten kunnen worden.

Trekhaak

De trekhaak moet goed vastzitten. Bij de APK wordt niet de werking gecontroleerd van de stekker voor de aanhangwagenverlichting.

Accu

De accu moet goed vastzitten zodat deze niet onder het rijden of remmen los kan raken. Een auto kan niet zonder accu rijden.

Brandstofleidingen

Brandstofleidingen mogen niet lekken of nat zijn. Dit kan brandgevaar opleveren, het milieu verontreinigen en het wegdek glad maken

wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Motorsteunen

Motorsteunen mogen niet kapot zijn, zodat deze goed het motorblok op zijn plek houdt.

Remleidingen

Remleidingen mogen geen scheuren bevatten of ernstig geroest zijn. Remleidingen komen onder druk te staan tijdens het remmen. Bij een defecte remleiding kan de remkracht verloren gaan. Er moet voldoende remvloeistof in het reservoir aanwezig zijn om voldoende remdruk te hebben. Ernstige olielekkage is een afkeurpunt omdat dit niet alleen milieu verontreinigend is, maar ook voor een glad wegdek zorgt. Dit levert direct gevaar op voor andere weggebruikers.